skip to Main Content
Woensdag 7 November 2012

Woensdag 7 november 2012

Happy boeddha uitgehouwen in de rotsen

Zoals we gisteren al schreven, moesten we vanmorgen om 07.40 uur klaar staan voor een toeristische trip van een hele dag in- en in de omgeving van Hangzhou. We werden met een klein busje opgehaald en naar een andere bus gebracht die al helemaal vol zat met Chinezen. De gids gaf een hele uitvoerige uitleg over alle details van de tocht maar hij sprak alleen Chinees ? . We zijn gewoon braaf mee gegaan met de kudde. Eerst naar een park met tempel waar volgens de overlevering twee tijgers een bron hebben opgegraven, daarna gingen we met een boot het West Lake op. Dit is een groot meer hier midden in de stad met een kunstmatig eiland vol pittoreske bruggetjes en prieeltjes. Vervolgens naar de tombe en tempel ter ere van een beroemde generaal. Na de lunch (om 11.00 uur!!) gingen we naar een zijde-museum. Nu moet je het woord museum hier niet al te letterlijk nemen, vaak is het een hele kleine ruimte waar een paar historische voorwerpen staan. Daar wordt je in sneltreinvaart door heen gejaagd en vervolgens eindig je in een enorme winkel, volgens het IKEA-principe: als je éénmaal binnen bent, kun je er maar op één manier uit, namelijk door de hele winkel en langs de kassa’s.

Na het zijde-“museum” gingen we naar een theeplantage waar we alleen thee mochten drinken en kopen. De volgende halte was een groot Boeddhistisch tempelcomplex en dat was heel erg mooi. Vier grote tempels die op vier verschillende terrassen achter elkaar tegen de berg op gelegen waren. Het was er prachtig: in de rotswand waren allerlei Boeddha’s uitgehouwen en alles was erg mooi aangelegd met veel bomen en struiken. Het was er heel erg druk maar daar had je weinig hinder van. Jammer genoeg kregen we maar een uur om dit complex te bezoeken. Op de weg terug heb ik het duurste ijsje ooit gegeten: een soort Magnum voor omgerekend € 6,=. Hij was wel lekker.

Na terugkeer in het hotel hebben we op de kamer de foto’s bekeken en op tv de uitslag van de Presidentsverkiezing in de US. Daarna zijn we naar een Sichuan- restaurant gegaan voor het diner. Het eten was heel anders dan de dag ervoor en behoorlijk pittig. Na de maaltijd zijn we naar het station gelopen om alvast een kaartje te kopen voor de treinreis van morgen naar Shanghai.