skip to Main Content
Vrijdag 9 November 2012

Vrijdag 9 november 2012

Bij de tempel met het stenen doolhof

Vandaag begonnen we de dag met een verrassingsontbijt. De eetzaal van dit hotel wordt namelijk verbouwd en daarom hadden ze ons al gewaarschuwd dat het ontbijt zeer minimaal zou zijn. Dat klopte! We kregen een doosje met drie zoete broodjes en een hardgekookt ei, een pakje melk en een kopje slappe thee. Tot groot verdriet van Wijnand want is die dol op een echt Chinees ontbijt. Geeft niets, dachten we, dan nemen we vandaag een uitgebreide lunch.

We werden om half negen door Jerry opgehaald voor een dagtocht naar Suzhou, wat volgens kenners het Venetië van China moet zijn. Helaas was het vandaag erg grijs en miezerig, maar dat mocht de pret niet drukken. Even na tienen waren we in Suzhou. We hebben eerst een tempelcomplex bezocht wat er goed onderhouden uitziet en waar ze eeuwen geleden een stenen doolhof hebben gemaakt. Origineel met 1 ingang en 1 uitgang, maar om het de keizer en dus iedereen makkelijker te maken hebben ze er zo´n 20 uitgangen bij gemaakt. We hebben er eerst met een gids en later met z’n drieën doorheen gewandeld. Na het tempelcomplex werden we door een bus opgewacht voor een complete toer door Suzhou langs alle bezienswaardigheden. We hebben een kleiner tempelcomplex bezocht, we hebben een boottocht gemaakt, zijn in een zijdefabriek geweest waar we nu veel meer gezien hebben over de productie van zijde, met daarna de onvermijdelijke winkel :-). De volgende halte was een zoetwaterparelwerkplaats, waar we met lichtsnelheid een uitleg kregen over de parels en ons daarna weer door een enorme winkel een weg moesten banen. Na de parels gingen we naar de woonplaats van een beroemde dichter waar we ook weer in de gelegenheid waren om een handgeschreven gedicht te kopen. Toen we daarna weer ergens stopten begonnen een aantal passagiers te muiten want ze wilden niet nóg een winkel bezoeken. Gelukkig was het deze keer weliswaar weer een tempelcomplex maar deze was net zo mooi als de eerste en met een hele grote pagode. De tempel wordt nog steeds gebruikt door boeddhistische monniken en dat geeft toch een bijzondere sfeer. Jammer genoeg was het inmiddels bijna te donker geworden om nog mooie foto’s te maken. Rond half zes konden we de terugreis naar Shanghai beginnen, waar we ongeveer twee uur later aankwamen. Snel even opgefrist en toen naar het restaurant aan de overkant van de straat waar we gisteren ook hebben gegeten. Er stond namelijk nog genoeg lekkers op de kaart en bovendien hadden we een coupon gekregen voor een speciale “fishhead”-schotel en die staat bij Wijnand en Jerry op no. 1. Het eten was weer voortreffelijk en halverwege de maaltijd werden we verrast doordat het voltallige personeel een lied begon te zingen voor een groep gasten. Na de maaltijd terug naar ons hotel, mijn blog maken en dan lekker slapen .